Kiropraktikk under svangerskapet

relax3

Under svangerskapet kan kiropraktikk hjelpe med:

• Ryggsmerter
  • Bekkenløsning
  • Ryggsmerter under fødselen

Mer enn 50% av gravide lider med smerter i ryggen,(1) og selv om det ofte blir betraktet som normalt så kan det i stor grad påvirks livskvaliteten til den kommende mamma’n. Smertene kan forstyrre søvn, føre til sykemelding og vanskeliggjøre daglige aktiviteter som vasking, bæring og kan til og med gjøre det problematisk å sitte og å gå.(2)  Forskning tilsier at kiropraktikk kan hjelpe med disse ryggsmertene.(3)  Kiropraktikk er en trygg og effektiv behandlingsform for smerter i bevegelses-apparatet i forbindelse med svangerskap.

Under svangerskapet skjer det store strukturelle forandringer ettersom magen blir større og fosteret vokser.  Disse forandringene øker belastningen på korsryggen og bekkenet og kan føre til endret funksjon av leddene i form av både låsninger og løsninger.  Disse funksjons-endringene i rygg og bekken kan være en medvirkene faktor i smertebilde blandt gravide. (4)  Kiropraktikk bruker skånsomme og effektive teknikker for å hjelpe med både ledd-låsninger og bekken-løsninger.

Her på Life Kiropraktikk har vi ekstra kompetanse og mye erfaring med behandling av gravide og hjelper gjerne til under hele graviditeten. Vi tilpasser behandlingen til hver pasient og bruker teknikker og metoder som er passende og effektivt i alle stadiene av svangerskapet.

Dersom du har spørsmål angående behandling under svangerskapet, eller vil bestille en time kan du kontakte oss på 69 87 80 80 eller post@lifekiropraktikk.no

1. Stuber KJ, Smith DL. Chiropractic Treatment of Pregnancy- Related Low Back Pain: A Systematic Review of the Evidence. J Manipulative Physiol Thera 2008; 31(6):447-454.

2. Young g, Jewell D. Interventions for preventing and treat- ing pelvic and back pain in pregnancy. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2002 Issue 1. Art. No.: CD00139. DOI: 10.1002/14651858.CD001139.

3. Stuber KJ DC, MSc, Smith D DC PhD, Chiropractic Treatment of Pregnancy Related Low Back Pain: A Systematic Review of the Literature, Journal of Manipulative and Physiological Therapies, Vol 31, Issue 6, July 2008;447-454

4. Borggren C DC, Pregnancy and Chiropractic: a narrative review of the literature, Journal of Chiropractic Medicine, 2007