Noen svar til dine “Hvorfor?”

Veldig ofte får jeg spørsmål fra pasieter om hvorfor de får låsninger, stive muskler og vondt i nakke/rygg. Andre vil vite hvorfor energinivået er lavt og de blir syke hele tiden. Dette er selvfølgelig vanskelige spørsmål å svare på og som regel er det forskjellige årsaker fra person til person. Et fellestrekk for de aller fleste er at kroppene deres mislykkes i å tilpasse seg stresset de er satt under. Her kan det være snakk om fysisk stress i form av tunge løft eller overbelastning som gir akutte låsninger, feil bevegelsesmønster eller kroniske senebetennelser. Det kan være snakk om langsiktig psykisk stress som jobb, familie eller pengeproblemer som fører til lavere energinivå, humør og immunforsvar. Kjemisk stress får vi også ved å tilføre kroppen mye mat som inneholder sukker, E-stoffer og andre giftestoffer som kroppen vår sliter med å ta seg av.

Så svaret på spørsmålet om hvorfor vi sliter av og til er ganske sammensatt, men det kommer tilbake til at det kan være utrolig vanskelig for kroppen vår å tilpasse seg omgivelsene i dagens samfunn.

Uten å gå nærmere inn på evulosjonen, så kan man vel trygt si at våre omgivelser har forandret seg betrakelig de siste 100 årene og at vårt genetiske materiale er stort sett det samme. Det betyr videre at vi har et gener som har tilpasset seg en fullstendig annerledes livsstil enn hva vi lever i dag. Så selv om mange beskriver byer som “sement jungel” er vel sannheten at vi har skapt og lever i en “menneskelig zoologiske hage”. Vi er ville dyr som lever med begrensede beitemarker, liten plass til bevegelse og veldig ofte, altfor mange mennesker per m2.

Mennestet er skapt for bevegelse. I tillegg til å styrke muskler, ledd og skjelett, er begevelse nødvendig for å stimulere kroppens nervesystem. Nervesystemet trenger denne stimuleringen for å styre alle kroppens funksjoner og å hjelpe oss med å tilpasse oss omgivelsene. Så dersom det allerede er tilpasningsvansker, er bevegelse en nødvendighet! Bevegelse hjelper også til med å holde hjerte og blodårer friske og sterke slik at faren for hjerte- og karsykdommer minker betraktelig. I et samfunn der flere og flere sitter mesteparten av dagen får ikke kroppen dekket sitt behov for bevegelse. En studie publisert i Medicine & Science in Sports & Exercise i 2009 fant man at sjansen for å dø av hjerte- og karsykdommer økte proposjonalt med antall timer man satt per dag! Det verste med resultatet i denne studien var at selv om man trente flere ganger per uke, så forandret dette ikke resultatene… Mennesket er ikke skapt til å bare bevege seg 45min tre ganger i uka. Vi må ha bevegelse igjennom dagen dersom vi skal holde oss i god helse. Konklusjonen av dette studiet er at selv om trening er viktig, er det enda viktigere å redusere sitte-tid hver dag! Reis deg jevnlig å strekk deg, ta trappene, sett printeren lengre unna data’n, gå tur i lunchen og ta gående møter dersom dette er mulig.

Stress er også et stort problem for mange i dag. Selv om stress nok har vært et problem siden tidenes morgen, så har stressfaktorene forandret seg betydelig selv om kroppens stressrespons er den samme. For å forstå at dette er et problem må vi først vite litt om hvordan kroppen reagerer på stress. Når vi opplever en farlig situasjon starter nervesystemet vårt i samarbeid med enkelte hormoner å forberede kroppen på å enten sloss eller å løpe. Dette er en flott forsvarsmekanisme som øker forutsetningene våre for å komme oss helskinna ut av en farlig situasjon. Vi øker blodtilførsel til muskler samtidig som blodsukkeret, blodtrykket og pulsen blir høyere slik at vi er klare til kamp/flukt. Dette skjer som et resultat av at en cocktail av hormoner blir frigjort i kroppen. Dette er en flott respons til kortsiktig stress! I dag er det imidlertid ikke kortsiktig stress de fleste av oss opplever. Det kan dreie seg om prestasjonsjag på jobben, et mindre bra ekteskap eller at det kan være vanskelig å betale alle regninger i tide. Disse stressfaktorene er ikke like ekstreme som å bli jaget av en bjørn eller å “fare i viking”, men de varer ofte over lang tid. Denne forsiktige og konstante aktiveringen av koppens stressrespons kan skape høyere blodtrykk, ustabilt blodsukker og nedsatt immunforsvar. Høres dette kjent ut?

Maten vår har også endret seg betraktelig. Mye mat reiser langt og lagres lenge og blir ofte tilsatt stoffer som er lagd i et laboratorium med hansker og munnbind slik at maten skal “holde seg”.  De fleste lever også et travelt liv og har derfor begrenset tid til å lage mat. Som et resultat blir mindre og mindre mat laget fra bunn av og vi blir nødt til å stole på forpakninger som lover oss at varen de inneholder er sunn, smaker godt og er laget uten alfor mange tilsetningsstoffer. For noen kan også søpple-mat kjedene virke forlokkende på vei hjem fra jobb når blodsukkeret er lavt og sofaen hjemme roper høyere enn kjøkkenet. Med feil ernæring lider både immunforsvar, nervesystem og energinivåene. Man blir mindre motstandsdykting, får nedsatt evne til å ta seg av stress og kan også bli sløv og daff slik at trening bare blir en fjern tanke.

Så når jeg tar i betraktning hvor forskjellig livsstilen vår er fra hvordan kroppene våre er tilpasset å leve, så syntes jeg det nesten er utrolig at det går så bra med de fleste av oss som det gjør. Kroppen vår har en utrolig tilpasningsevne og gir oss råd og vink i form av symptomer hver gang vi presser tålegrensen. Først hvisker den, deretter gir den deg et lite dult. Om du fortsatt ikke hører etter får du som regel en smell som setter det ut av spill en liten periode. Det kan dreie seg om utmattelse og tidlig til sengs, en forkjølelse som holder deg vanrett over helga eller i verre tilfeller den berømte “veggen” som det kan ta uker eller måneder og komme seg over.

Så dersom du vil optimere sjansene for å holde deg frisk og rask, så må du tenke på livsstilen din. Lek og beveg deg hver dag, reduser stress, spis av det gode naturen har og by på og ta regelmessige kiropraktiske behandlinger som sørger for at kroppen din beveger seg optimalt 🙂

 

No Comments Yet.

Leave a reply