Trening – prestasjon, forfengelighet eller helse?

Når det gjelder helse er det ofte like mange råd og meninger som det er eksperter. Forskjellige perspektiv, hurtig forskningsmessig fremgang og det faktum at mange forskjellige tilnærminger kan gi gode resultater fører ofte til at selv annerkjente eksperter kan ha nesten motsigende meninger. Når det gjelder trening er det også mange, mange forskjellige meninger. Det de fleste er imidlertid enige om er at trening er viktig!

Menneskekroppen er absolutt på sitt beste når den beveger seg regelmessig. Trening gir mer energi og overskudd. Det kan forebygge fedme og diabetes samtidig som det kan sørge for at hjertet holder seg friskt og sterkt. Samtidig hører vi om idrettsutøvere som sliter med belastningsskader og overtrening og selv helge-heltene på treningsstudioet drar med seg skader som plager dem over lengre tid.

Etter mange år innen idrett og behandling av utøvere ser jeg hovedsaklig tre grunner til at voksne trener; prestasjon, forfenglihet eller helse. De fleste vil ha en kombinasjon av disse, men en av grunnene er alltid førsteprioritet. Alle tre er forsåvidt gode grunner til å ta på seg joggeskoa, men det er dessverre slik at de av og til kan gå på bekostning av hverandre. La meg forklare…

Dersom prestasjon er førsteprioritet, vil det ofte føre til spesialisering. Allsidighet og variasjon blir ofret fremfor persolige rekorder og idretts-spesifikke øvelser. En langdistanseløper vil for eksempel ikke bry seg om skulderstyrke og stabilitet, og en tennisspilller vil få en stor styrkeforkjell i armer og skuldre. Dette fører til ubalanser som igjen kan gi skader og overbelastninger. Enkelte idretter er relativt allsidige, men ved tidlig spesialisering og fokus på konkurranseresultater, blir de helsemessige fordelene ved trening ofte nedprioritert. Ironisk nok blir idrettsprestasjonene ikke bedre når man sitter skadet på sidelinjen med en belastningsskade.

Andre legger ut på harde treningsprogram uten andre mål for øye enn å se bra ut i speilet. Det kan dreie seg om de som med dårlig ernæring legger ned mange timer trening per uke for at tallet på baderomsvekten skal synke. Til disse vil jeg anbefale å kjøpe ei baderomsvekt med et display der det lyser opp “Du ser flott ut!” hver gang man stiger på 🙂 Andre gulper i seg protein-shaker og rå egg mens de trener “badestrand-musklene” og håper å bli lagt merke til når sommeren kommer. I tillegg til å skape lignende ubalanser som prestasjons-jegerne blir veldig ofte kostholdet lidende i denne gruppen. Dersom utseende teller mest blir ofte helsen skadelidende grunnet både feil-ernæring og ensidig trening. I tillegg har det også en tendens til å bli særdeles lite lystbetont når man kun ser etter inspirasjon på badevekten eller i speilet…

Den siste gruppen er de som trener primært for bedre helse. Da kommer prestasjon og utseende i andre rekke og prioriteten er allsidighet, godt kosthold og god hvile. Ja, hvile er faktisk utrolig viktig i et godt treningsprogram. Da snakker vi ikke horisontalt på sofaen med potetgull og Cola mens man “hviler seg i form” uke etter uke, men heller at man får nok søvn, at man tar roligere økter dersom kroppen er sliten og at varierende trening sørger for at muskelgrupper får lang nok restitusjonstid mellom slitet. Det som er flott med denne prioriteringen er at selv om utseende og prestasjoner ikke er fokuset, vil dette automatisk følge etter! Man får ikke nødvendigvis overkropp som the Gouvernator eller 200m sprint som Usain Bolt, men man får en fysikk som ser sunn og frisk ut og man får gode prestasjoner over et bredt spekter. Som ung idrettsutøver vil det føre til bedre forutsetninger i flere idretter og for de voksne vil det gjøre daglig aktivitet og gjøremål enklere. For alle vil det gi mer morro, mindre skader og bedre helse!

Prioriter riktig, så får du full pakke!

Her på Life Kiropraktikk har vi erfaring med behandling av idrettskader både med muskel- og ledd-behandling, øvelser og kinesiotaping. Samme hvorfor du trener ønsker vi å hjelpe deg tilbake til 100% trening samtidig som aktivitet tilrettelegges under behandlingen.

No Comments Yet.

Leave a reply