PROaktiv eller REaktiv?

Det er to forskjellige perspektiv man kan ha når man tar seg av helsa si. De fleste i dagens samfunn faller i en kategori der de tenker mest på helsa når de må karre seg vekk fra en uønsket situasjon de allerede er i. Mange av disse klager ofte på små “kalorier” som tilsynelatende bor i klesskapet og syr inn klærne litt etter litt hver natt. Når buksene til slutt blir så trange at de er ukomfortable, er det på tide å komme seg på trening igjen. Om man er ekstra heldig er man allerede medlem på et helsestudio som man har betalt for siden sist gang treningslysten kom sigende en periode. Dersom energien er lav og overskuddet lite, må man se hva kostholdsekspertene i VG sier denne uka. Er man veldig optimistisk kan man håpe at rådene er de samme som sist gang man bestemte seg for å bedre kostholdet. Faller man i den overnevnte kategorien har man et REaktiv perspektiv. Man handler som en REaksjon på en situasjon man ikke vil ha.

Motsetningen til dette er å være PROaktiv! Det vil si at man handler FØR det er noe å REagere på! Neida, man trenger ikke å være synsk for å handle før noe skjer. Man trenger ikke vite at man kommer til å få et hull for å beholde kontroll-timen hos tannlegen. Et sunt kosthold og trening blir bare en naturlig del av en sunn livsstil slik at man holder seg frisk. Man tar en sjekk hos kiropraktoren av og til selv når ting føles bra for å sørge for at det ikke er noen låsninger eller endret bevegelsesmønster som kan gi problemer senere. Har man dette perspektivet er sjansen betraktelig større for at man både holder seg frisk og for at helsa og overskuddet i hverdagen blir gradvis høyere.

Utfra mange samtaler med mennesker om helse, livsstil og helsevalg ser jeg spesielt to faktorer som er med på å bestemme om man er reaktiv eller proaktiv. Fokus og motivasjon!! De som er fokusert på og motivert av det de VIL oppnå er gjerne proaktive! De som er fokusert på og motivert av det de IKKE VIL ha er reaktive. La meg forklare…

Dersom man kun er motivert av å komme seg vekk fra sykdom, symptomer eller fedme, er ikke helse noe man må tenke så mye på – med det første. Da kan man la det skure og gå til symptomene melder seg! Kanskje velger man en diett, eller et treningsprogram eller et medikamet/tilskudd som kan døyve symptomene og gjøre tilværelsen mer behagelig igjen. Disse tiltakene er ikke nødvendigvis bra for helsa, for de tar seg bare av de symptomene man vil bli kvitt. Det er for eksempel mange usunne måter å gå ned i vekt på. Fellesnevneren er at det er først når problemene er et faktum at man REagerer og gjør noe for å bli bedre. Når problemet eller symptomet blir bedre, er det igjen ingen grunn til helsefremmende adferd og man går tilbake til livsstilen man hadde tidligere. Dersom alt man vil er å komme vekk fra symptomene, vil dermed motivasjonen bli mindre og mindre jo bedre resultater man får. En slik REaktiv adferd, fremmer dermed “jojo-resultater” som er veldig kjent for mange i form av varierende midje-størrelse. Først sklir det ut og buksa blir for trang, deretter tar man et skippertak til buksa passer igjen. Og dersom buksa passer er ikke motivasjonen stor nok, og man kan bare vente til neste gang klærne krymper – og neste gang kommer… Dersom man fortsetter å gjøre det man alltid har gjort, vil man fortsette å få de resultatene man alltid har fått. Så når man gang på gang returnerer til en livsstil som skapte et helseproblem, er oddsene store for at man treffer på samme problemet i fremtiden med mindre livsstilen endres permanent.

Det største problemet med en REaktiv adferd er at ofte kan helsen bli dårligere og dårligere uten at man er så heldig å få advarsler i form av symptomer. Et godt eksempel på dette er hjerte og karsykdommer. For veldig mange er det første symptomet på hjerte og karsykdom et hjerteinfarkt som resulterer i døden. Så dersom man bruker symptomer som en indikasjon på om det er lurt og ta vare på helsa, kan det få fatale følger.

De som er motivert av hva de VIL HA søker gjerne etter bedre helse, bedre form, høy energi og setter seg mål de kan jobbe mot. I dette tilfellet blir gjerne motivasjonen bedre og bedre jo mer man lykkes! Det føles utrolig godt når helsa blir bedre, energien blir høyere og “3-ukers forkjølelsen” alle andre har, kun presenterer som 3 dager med snufsing. Når disse målene nåes, er det menneskets natur og sette nye mål. Dermed ser man alltid opp og frem, og satser hele tiden på en forbedring. En slik innstilling gir selvfølgelig et bedre resultat enn om man bare vil karre seg tilbake til normalen dersom ting er ukomfortabelt. Igjennom å ha en sunn livsstil der et godt kosthold og sunn aktivitet står i fokus slipper man automatisk unna mange av fallgruvene som skaper livsstilsykdommene som man ser er et økende problem i Norge og resten av verden.

Fra et kiropraktisk perspektiv ser vi akkurat de samme prinsippene. Noen pasienter kommer bare når de absolutt må for å bli såpass bra at de kommer seg igjennom hverdagen. De som er proaktive setter gjerne opp en kontroll selv om alt føles bra, slik at vi kan sørge for at eventuelle småproblemer ikke får sjansen til å utarte seg til større problemer som hemmer hverdagen. De proaktive pasientene er også i større grad interessert i å sørge for at bevegelsesmønster er korrekte og at kroppen fungerer så godt som mulig. De forstår at det er enklere og ikke minst mer behagelig og holde seg bra enn å måtte jobbe hardt for å bli frisk hver gang smertene kommer.

Hvordan vil du leve? Er det bra nok og ikke være syk, eller vil du ha høy energi, et godt immunforsvar og en frisk kropp som lar deg delta i idrett, lek og aktivitet. Vil du leve med en livsstil som gir deg best mulig forutsetninger for helse og selvstendighet når du blir eldre, eller vil du bare ta problemene ettersom de kommer?

Vi støtter alle våre pasienter uansett valget de tar. Om du bare vil ha litt mindre vondt, eller om du vil ha hjelp til å optimere kroppens funksjon, så hjelper vi til så godt vi kan. Vi vil bare at dere skal vite at det er et alternativ til resultatene en REaktiv livsstil gir. I et samfunn der kronsike lidelser og muskel- skjelettproblemer er et økende problem, så er det kanskje lurt å velge annerledes enn mengden?

No Comments Yet.

Leave a reply